FANDOM

Achromatopsja - piętnasta książka wydana w Polsce w ramach serii Uniwersum Metro 2033, autorstwa Artura Chmielewskiego. Premiera miała miejsce 15 marca 2017.

Sam tytuł jest nazwą rzadkiej choroby. Chory na achromatopsję nie rozróżnia wcale lub prawie w ogóle barw - widzi wszystko w odcieniach szarości.

Fabuła Edytuj

Ze stacji Politechnika wyrusza grupa osób reprezentujących tamtejsze władze na stację Ratusz Arsenał, gdzie mają się spotkać wszyscy przedstawiciele poszczególnych frakcji, zamieszkujących metro warszawskie. Na tym spotkaniu zostaje ogłoszona informacja, że otrzymano sygnał drogą radiową. Po dyskusji zostaje wysłana ekspedycja składająca się z trzynastu osób, którą dowodzi Franz. Ekspedycja wędruje najpierw przez metro, następnie wychodzi na powierzchnię. Podczas przeprawy w okolicach Dworca Wschodniego, pod wieżą nastawczą giną pierwsi uczestnicy - Janek, Waldek, Krzyś i Kam. Grupa zatrzymuje się na chwilę w Olszynce Grochowskiej. Następnie przemieszcza się przez Gocław, aż do Anina. Idzie stale w stronę Otwocka, urządzając tylko jeden nocleg w Centrum Zdrowia Dziecka. Tam w nocy ginie Piotrek. Dalsza podróż przynosi kolejne ofiary: Nguyen traci rękę, a diakon Stefan zostaje zabity przez sforę psów. Grupa dociera do spalonego domu, gdzie natrafia na ślady walki oraz szkielety nieznanych mutantów. Po nieudanej próbie odebrania przewodnikowi - Franzowi - broni, ci co przeżyli, zostali uśpieni zastrzykiem przetransportowani śmigłowcem do podziemnej placówki naukowej w Świerku, gdzie poddawani są eksperymentom prowadzonym przez mutanty-krzyżówki ludzi i psów, zwanych Owczarkami. Stamtąd główny bohater zostaje przetransportowany traktorem do innej jednostki, tym razem w Emowie, skąd przy pomocy Doktora udaje mu się uciec. Unikając pościgu wraca do metra, gdzie o wszystkim opowiada Rektorowi na Politechnice. Rektor opowiada o tym, że plotki dotyczące wyprawy Po tej rozmowie zostaje schwytany przez ludzi Prezydenta, następnie zostaje bezskutecznie przesłuchany i zaprowadzony do Sushi Baru. W tym miejscu uchodzi z życiem przed atakiem tresowanych wygłodniałych mutantów, gdy pojawia się Znajda - dziesięcioletnia dziewczynka-mutant, która prowadzi głównego bohatera z powrotem do Owczarni. W międzyczasie z metra wyrusza armia Nowej Koalicji z powodu rozniesionej plotki o wywołanej wojnie. Również kieruje się w stronę Owczarni. Gdy główny bohater tam dociera, prowadzi rozmowę z dwoma farmerami - Cyrylem i Metodym, którzy proponują mu współpracę i oferują posadę na stanowisku przedstawiciela całego warszawskiego metra. Główny bohater odmawia, po prostu żegna ich i wychodzi w towarzystwie Znajdy. W międzyczasie oddziały Nowej Koalicji docierają do Owczarni i stopniowo przejmują ją, szukając jednocześnie broni.. Armia dociera w okrojonym składzie, przejmuje Owczarnię i chwyta głównego bohatera, Julię, Sebastiana i Doktora, którzy ledwo co żyli. W potyczkach ginie wielu z pozostałych bohaterów, a farmerzy uciekają helikopterem.

Warszawa po wojnie atomowej Edytuj

Według opisów w powieści, Warszawa została potraktowana ładunkami termicznymi, rakietami i nieznaną bronią chemiczno-biologiczną, która spowodowała prawdopodobnie bardzo kwaśny deszcz rozpuszczający organizmy, zmieniając je w papkę. Rozpętała się zima atomowa, która trwa jeszcze w czasie akcji książki, choć zaczyna już odpuszczać. Na zewnątrz panowała z początku temperatura minus 30 stopni Celsjusza. Przeżyła tylko ludność zamieszkująca warszawskie metro. Jedyne znane miejsce w mieście i okolicach, poza metrem, gdzie przeżyli ludzie, to Owczarnia.

Nazwa Frakcji / Opis wg mapy Stacje / Lokalizacja
Koalicja Radom Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów,

Służew, Wierzbno, Wilanowska

Uczeni Politechnika
Stolica Ratusz Arsenał, wpływy na stacji Świętokrzyska i Nowy Świat - Uniwersytet
Wietnamczycy Dolny poziom stacji Świętokrzyska,

Nowy Świat - Uniwersytet

Nowy Watykan Plac Wilsona
Kibice Wawrzyszew
Posterunki wojskowe Górny poziom Świętokrzyskiej,

Stadion Narodowy

Magazyn centralny Racławicka
Sushi Bar tunel średnicowy
Zalane stacje Centrum Nauki Kopernik
Zniszczone stacje Kabaty, Centrum, Stadion Narodowy
Opuszczone stacje i osiedla Pole Mokotowskie, Dworzec Gdański,

Marymont, Słodowiec, Młociny

Stacje niezbadane Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ,

Dworzec Wileński

Obiekty zajęte przez mutanty Pałac Kultury i Nauki, Dworzec Wschodni

Narracja Edytuj

Narracja w Achromatopsji jest niejednolita. W pierwszej części powieści jest pierwszoosobowa, w czasie teraźniejszym, ze zmianą narratora na jeden rozdział (Julia). W drugiej części narracja często się zmienia: jest pierwszoosobowa, z perspektywy głównego bohatera, trzecioosobowa, a miejscami zostają wplecione fragmenty kronik spisywanych kilkadziesiąt (nawet 40) lat po wydarzeniach opisanych w reszcie powieści.

Bohaterowie Edytuj

Lista bohaterów Achromatopsji:

Postacie pierwszoplanowe - uczestnicy wyprawy:

Postacie drugoplanowe, epizodyczne:

Postacie wspominane:

  • Krzysiek - uczestnik wyprawy na powierzchnię, podczas której znaleziono Znajdę. Zabity przez koty.
  • Bartek - uczestnik wyprawy na powierzchnię, podczas której znaleziono Znajdę. Zabity przez koty.
  • Kowalczyk

Frakcje Edytuj

Miejsca Edytuj

Miejsca odwiedzane, mijane przez bohaterów:

Miejsca wspominane przez bohaterów:

Mutanty Edytuj

W Achromatopsji nie sposób jest znaleźć wiele opisów mutantów. Bohaterowie nieczęsto na nie trafiają. O większości mutantów trzeba się domyślać na podstawie opisów kształtów śladów. Wśród mutantów, które bohaterowie spotkali, widzieli, są opisane:

  • Latający mutant, pojawiający się w szczelinie w suficie na stacji Centrum, podczas przemarszu grupy przedstawicieli Politechniki na zebranie. Zamieszkuje Pałac Kultury.
  • Krzyżówka niedźwiedzia z psem - główny bohater widział tylko zwłoki nadpalonego mutanta leżące na śniegu. Taki sam mutant zabił Owczarki goniące głównego bohatera gdzieś w Józefowie.
  • Koty
  • Modliszka
  • Owczarki
  • Znajda
  • Hordy psów (dzikie i tresowane) 
  • Karaluchy 
  • Zmutowana nutria - znajdowała się wśród zwierząt, które były wypuszczane do straszenia więźniów w Sushi Barze

Ciekawostki Edytuj

Pierwotna wersja Achromatopsji była wydana w formie self-publishingu w 2011 roku. W celu dołączenia do Uniwersum została zmodyfikowana i wydłużona.