FANDOM

„Zanim to miasto umarło, żyło w nim ponad dziesięć milionów ludzi.”
―Metro 2033, w momencie gdy Artem znajduje fotografię pewnej kobiety ze swoim synkiem.
Moskwa - stolica Federacji Rosyjskiej. To tutaj dzieje się akcja trylogii Dmitrija Głuchowskiego oraz to tutaj się dzieje akcja książki Ciemne Tunele Siergieja Antonowa, jak również gry Metro 2033 i Metro Last Light. Niegdyś w tym mieście mieszkało ponad 10 milionów ludzi rozmaitej narodowości i pochodzenia, jak również wierzeń. Obecnie żyją tylko podziemia, na powierzchni zaś niewielkie, ale dobrze bronione enklawy. Górna część miasta jest bowiem opanowana przez mutanty i kompletnie nie ma na niej jakiejkolwiek cywilizacji.

Mapa miasta i okolicEdytuj

Moskwa 2035 (PL)

Ważniejsze miejscaEdytuj

Lista ważniejszych miejsc w Moskwie.

Na powierzchniEdytuj

  • Kreml - dawna siedziba komunistycznych władz‚ po wojnie niebezpieczne miejsce. Czerwone gwiazdy przyciągają do siebie stalkerów w podziemiach mieszka dziwna zabójcza maź. Według niektórych ocalałych Kreml był zamieszkały przez demony, jednak po tym jak stalkerzy odkryli i oczyścili z mutantów D-6 wówczas Kreml stracił wszelkie swoje właściwości mentalne. W okolicy jest Plac Czerwony, gdzie istniały Potępione Dusze - potężna anomalia złożona z duchów wciągająca do siebie i pod ziemię wszelkich nieszczęśników.
  • Ogród Botaniczny - siedziba Czarnych, potężnych mutantów, jakie najwyraźniej zmutowały od ocalałych na powierzchni ludzi. Znajduje się tam ich "ul", pełniący rolę swego rodzaju miasta.
  • Wielka Biblioteka
  • Cerkiew na bagnach
  • Wieża Telewizyjna Ostankino - Artem przychodził tam codziennie między 2034 a 2035, próbując wyłapać sygnał radiowy z jakiegokolwiek ocalonego miasta. 
  • Moskiewski Uniwersytet Państwowy
  • Bunkier GO-42 - siedziba Niewidzialnych Obserwatorów, potomków ocalonego rządu Rosji. 
  • Ambasada Niemiec
  • Bałaszycha - ruiny miasteczka niedaleko Moskwy, w 2035 Artem udaje się tam i odkrywa, że znajdują się tam zagłuszarki odcinające Moskwę od reszty ocalonego świata. 

Pod powierzchniąEdytuj

FrakcjeEdytuj

  • Polis - kompleks stacji zamieszkiwany w dużej mierze przez śmietankę naukową i kulturową przedwojennej Moskwy. 
  • Czerwona Linia - komuniści, jacy zajęli wszystkie stacji linii Sokolniczeskiej poza Ulicą Podbielskiego oraz Uniwersytet, Prospekt Wernadzkiego i Południowo-Zachodnia. Uważają, że ludzkość przetrwa wyłącznie dzięki doktrynie komunistycznej. Walczą z Czwartą Rzeszą, kiedyś walczyli z Konfederacją Arbacką oraz Hanzą na krótko po upadku Centralnego Dowództwa Metra.
  • Związek Stacji Linii Okrężnej - 
  • Zakon Sparty
  • Czwarta Rzesza - ksenofobiczna, rasistowska organizacja istniejąca na stacji Twerska, Czechowska i Puszkińska. Są odzwierciedleniem faszystów, szczególnie Niemiec Hitlerowskich. Prawdopodobnie powstali z członków dawnej Rosyjskiej Jedności Narodowej, ultraprawicowej partii politycznej. Walczą z Czerwoną Linią i zabijają wszystkich mutantów, więc nie walczą już o czystość rasową, ale o genetyczną. Jednak miano mutantów przylepili również do tych mieszkańców metra, jacy przyjechali do Moskwy z Kaukazu.
  • Stowarzyszenie WOGN - frakcja, z której pochodzi Artem, atakowana nieustannie przez Czarnych od Ogrodu Botanicznego, jednakże po wydarzeniach z pierwszej części trylogii spokojna i rozwijająca się normalnie. Stowarzyszenie ma swoją siedzibę nieformalnie na WOGN, obejmuje też tranzytową Aleksiejewską i graniczącą z Prospektem Mira pod władzą Hanzy stacją Ryżską. Mała i niewiele znacząca dla innych frakcja, jednakże tylko mieszkańcy tych stacji wiedzą jak robić grzybową herbatę.
  • Konfederacja Arbacka
  • Imperium Sewastopolskie
  • Szmaragdowy Gród
  • Trockiści - komuniści, jednak uznający idee Trockiego, nie zaś Lenina i Marksa, jak to jest w przypadku Linii Czerwonej. 
  • Republika Hulajpolska
  • Republika Pierwomajska
  • Europa - 
  • Kanibale
  • Wyznawcy Kultu Wielkiego Czerwia - teokratyczni kanibale wyznające tajemnicze bóstwo zwane Wielkim Czerwiem. Mówią prymitywnie i żyją w niemal kompletnych ciemnościach, technofobiczna społeczność przemieszcza się poprzez kilka tuneli D-6 oraz żyje na terenie Parku Zwycięstwa i Bulwaru Słowiańskiego, jak również w tunelach między nimi. Zewnętrzny świat nazywają ludźmi maszyn, którzy rzekomo zaufali nie naturze, ale maszynom i sprowadzili na świat zagładę.
  • Ludzie-mutanty - zamieszkują stacje Mjakolino, Strogino, Kryłatskie i Młodzieżową. Są to ludzie, jacy przebywali w stacjach leżących zbyt płytko, w rezultacie czego nabawili się mutacji. O nich chodzą rozmaite legendy opowiadane przez mieszkańców. Ludzie-mutanty, zgodnie z doktryną Czwartej Rzeszy, byli widziani jako realne zagrożenie dla ludzkiej rasy i dla rosyjskości, więc ich, podobnie jak Czeczenów i komunistów zabijała w swoich czystkach lub też pokazowych procesach.
  • Strażnica - pociąg położony w tunelu między stacjami Sierpuchowska i Tulska. Jest to miejsce, gdzie swą działalność prowadzą Świadkowie Jehowy. Strażnica jest uznawana za teren niebezpieczny i omijana szerokim łukiem. Nieszkodliwi i mili, ale bardzo tajemniczy i usiłujący uszczęśliwiać czasami na siłę.
  • Wspólnota Rublewska
  • Niewidzialni Obserwatorzy - frakcja niemalże z mitów. Ponoć mieli zamieszkiwać D-6, tunele rządowego metra, gdzieś pod Kremlem. Nazywani "Bogami Panteonu Radzieckiego, jacy wyjdą na Ragnarok - ostatnią bitwę z demonami wrogów Rosji". Prawda okazała się jednak w Metro 2035 inna. Otóż frakcja ta istniała naprawdę w Bunkrze GO-42, niedaleko Tagańskiej, a także była najpotężniejszą w całym metrze. Andriej Biesiełow nakreśla całą prawdę: to były rząd Rosyjskiej Federacji, jaki po wojnie nie uciekł za Ural, lecz został w Moskwie i zbiegł do bunkra. Postanowił dalej kontrolować metro, ale że dowództwo upadło, więc postanowili zastosować inną taktykę - kontrolują populację poprzez wojny, a wpływ mają na największych rozgrywających, to jest na Polis, Linię Czerwoną, Hanzę i Czwartą Rzeszę. Zakon Sparty znajdował się poza ich kontrolą.
  • Chramowcy
  • Sataniści - wyznawcy Szatana, według legend na środku stacji ich niewolnicy kopią ogromną dziurę, by dokopać się do piekła. 
  • Nowy Babilon
  • Kolejarze
  • Czciciele Słońca
  • Akademik
  • Feministki
  • Bandyci - klasyczni bandyci napadający wszystko i wszystkich w celu zdobycia łupów. 
  • Ałtuwjeska Wolnica
  • Emirat Północny
  • Społeczność Szczuroludzkich Stacji
  • Sojusz Baumański
  • Wspólnota Jasieniewska
  • Konfederacja 1905 roku
  • Czarni
  • Starokaczałowsko-Doński Konglomerat

Książki z akcją w MoskwieEdytuj

Kalendarium wydarzeńEdytuj

  • 6 lipca 2013 - Trzecia Wojna Światowa. Moskwa zostaje zmieciona przez broń atomową, biologiczną, chemiczną i inne środki masowej zagłady. Do metra udaje się 40 tysięcy osób.
  • Sierpień 2013 - Centralne Dowództwo Metra w ciągu kilku tygodni upada.
  • 2014 - nastaje zima nuklearna.
  • 2014 - stacja Timirjazewska zostaje zaatakowana przez szczury. Giną niemal wszyscy, poza Suchym i małym chłopcem - Artemem.
  • 2033 - następują wydarzenia z Metro 2033
  • 2034 - zaczynają w Moskwie topnieć śniegi, co oznacza początek wiosny.
  • 2034 - następują wydarzenia z Metro 2034
  • 2034 - następują wydarzenia z Metro: Last Light
  • 2035 - następują wydarzenia z Metro 2035
  • 2036 - następują wydarzenia z Metro: Exodus

CiekawostkiEdytuj

PrzypisyEdytuj