FANDOM

„Zanim to miasto umarło, żyło w nim ponad dziesięć milionów ludzi.”
―Metro 2033, w momencie gdy Artem znajduje fotografię pewnej kobiety ze swoim synkiem.
Moskwa - stolica Federacji Rosyjskiej. To tutaj dzieje się akcja trylogii Dmitrija Głuchowskiego oraz to tutaj się dzieje akcja książki Ciemne Tunele Siergieja Antonowa, jak również gry Metro 2033 i Metro Last Light. Niegdyś w tym mieście mieszkało ponad 10 milionów ludzi rozmaitej narodowości i pochodzenia, jak również wierzeń. Obecnie żyją tylko podziemia, na powierzchni zaś niewielkie dobrze bronione enklawy. Górna część miasta jest bowiem opanowana przez mutanty i kompletnie nie ma na niej jakiejkolwiek cywilizacji.

Mapa miasta i okolicEdytuj

Moskwa 2035 (PL)

Ważniejsze miejscaEdytuj

Lista ważniejszych miejsc w Moskwie.

Na powierzchniEdytuj

Pod powierzchniąEdytuj

FrakcjeEdytuj

Książki z akcją w MoskwieEdytuj

Kalendarium wydarzeńEdytuj

  • 6 lipca 2013 - Trzecia Wojna Światowa. Moskwa zostaje zmieciona przez broń atomową, biologiczną, chemiczną i inne środki masowej zagłady. Do metra udaje się 40 tysięcy osób.
  • Sierpień 2013 - Centralne Dowództwo Metra w ciągu kilku tygodni upada.
  • 2014 - nastaje zima nuklearna.
  • 2014 - stacja Timirjazewska zostaje zaatakowana przez szczury. Giną niemal wszyscy, poza Suchym i małym chłopcem - Artemem.
  • 2033 - następują wydarzenia z Metro 2033:
    • Hunter zjawia się na stacji i dowiaduje się historii Artema, jak również zagrożenia ze strony Czarnych. Wyrusza ku stacji Ogród Botaniczny.
    • Artem wyrusza na Ryżską. W czasie drogi ratuje karawanę.
    • Razem z Burbonem Artem rusza na Prospekt Mira, a potem na Sucharewską. W czasie wędrówki tunelem duchy zabijają Burbona, a Chan ratuje Artema i zaprowadza na stację. Ciało towarzysza wrzuca do pobliskiej szczeliny - cmentarza.
    • Chan, Artem oraz karawana wybiera się do Kitaj-Gorodu. Zmuszeni są zawrócić jednak na Turgieniewską i pójść drugą stroną. Karawana ginie przez ciemność, a do węzła docierają obaj razem z jedynym ocalałym - Tuzem. Trójka wchodzi do Kitaj-Gorodu i tam odpoczywają pewien czas.
    • Faszyści atakują Kitaj-Gorod. Chan i Tuz zostają oddzieleni od Artema, ten zaś odnajduje Michaiła Porfiriewicza i Wanieczkę. Docierają do Kuznieckiego Mostu. Staruszek opowiada mu o Szmaragdowym Ogrodzie, jego historii, świecie przedwojennym oraz o wielu innych rzeczach. Mowę podsłuchują komuniści, którzy chcą go złapać, ale Konstantin Aleksiejewicz uprzedza ich. Trójka ucieka ku Twerskiej w stronę Barikadnej.
    • Trójka bohaterów zostaje zatrzymana na przejściu granicznym. Artem zostaje przepuszczony, ale Michaił i Wanieczka zostają zatrzymani przez brak dokumentów. Zachowanie chłopca prowadzi do rozwścieczenia oficera, który zabija go. Artem zabija pograniczników, lecz zostaje aresztowany i skazany na powieszenie. Michaił Porfiriewicz umiera w celi z przyczyn naturalnych lub w wyniku tortur.
    • Pierwsza Międzynarodowa Czerwona Brygada Bojowa Metra Moskiewskiego im. Ernesto Che Guevary - trockiści - ratuje Artema przed szafotem i ucieka faszystom w stronę południowo-wschodnią. Artem wysiada na Pawieleckiej dzięki wsparciu trockistów, niezależnej stacji wspieranej przez Hanzę w celu obrony przed Przyjezdnymi.
    • Przez przegrany wyścig szczurów na Pawieleckiej Okrężnej Artem i Mark muszą przez rok sprzątać odchody. Wpadając w breję przypadkiem udaje mu się uciec na Dobrynińską, skąd zabiera go brat Timofiej w okolice tunelu na północ od Tulskiej - do Strażnicy.
    • Artem ucieka od świadków Jehowy na Sierpuchowską. Mijając ją ucieka do tunelu z zagrożeniem mentalnym, ale udaje mu się dotrzeć na Poljankę.
    • Artem opuszcza Poljankę i dociera do stacji Borowiecka, do Polis. Spotyka Daniłę i Młynarza, ale Rada Polis odmawia mu pomocy. Jak się okazuje brahmini postanawiają mu pomóc w zamian za przysługę. Razem z Daniłą, Dziesiątym i pułkownikiem rusza w stronę Wielkiej Biblioteki, celem odnalezienia ważnego dokumentu. Jednak przybyszów atakują bibliotekarze. Artem i Daniła zostają rozdzieleni przez ucieczkę przed nimi od Młynarza i Dziesiątego.
    • Daniłę dopada po pewnym czasie Bibliotekarz. Ciężko ranny prosi Artema, aby ten skrócił jego męki i nalega, by omijał Polis nawet jeśli znajdzie Księgę Przyszłości. Ostatecznie Artem spełnia pierwszą prośbę konającego przyjaciela i zabiera nieznane papiery.
    • Artem nie może dotrzeć do Polis, więc wyrusza przez ruiny Moskwy do Smoleńskiej na linii Filowskiej. W trakcie podróży zatrzymuje się na chwilę w mieszkaniu na czwartym piętrze, najprawdopodobniej w miejscu gdzie spędził życie przed wojną. Ścigają go jednak mutanty, ale udaje mu się dotrzeć na stację.
    • Papiery znalezione prez Daniłę okazują się być w rzeczywistości wskazówką jak dotrzeć do D6 - sieci podziemnego metra rządu Federacji. Grupa wyrusza na stację Kijewska i tam postanawia przygotować się na wyprawę. W trakcie tego Artem dowiaduje się od Olega że dzięki muzyce można porozumieć się poprzez rury z umarłymi.
    • Oleg zaginął. Artem, Trietiak i Anton oraz jemu podobni ruszają do Parku Zwycięstwa . Trietiak jednak ginie od zatrutej strzałki, a Artem i jego grupa zostają złapani przez Dzieci Czerwia, kanibali czczących tajemniczego Wielkiego Czerwia, zamieszkujących Park Zwycięstwa, Słowiański Bulwar i tunele między nimi.
    • Hanza i Młynarz ratują Antona i Artema ze stacji Park Zwycięstwa. Biorą za zakładników Drona oraz Kapłana. W trakcie walki jeden granat zasypuje całą stację Park Zwycięstwa, co prawdopodobnie kończy porwania dzieci. Młynarz, stalkerzy Zakonu Sparty i żołnierze Hanzy, a także uratowani Artem, Oleg i Anton docierają podczas wycofywania się do zakazanego - zdaniem kanibali - tunelu, zamykając za sobą przejście. Jak się okazuje trafili do D6, a przejście pozwalało kanibalom atakować Majakowską, stację tranzytową leżącą na północny zachód od Czwartej Rzeszy.
    • W trakcie wędrówki Kapłan spiera się ze stalkerami i ujawnia prawdę, że Wielkiego Czerwia nie ma i sam religię wymyślił. Dron doznaje szoku i wpada w szaleństwo. Młynarz zabija go w akcie miłosierdzia. Później samobójstwo zatrutą strzałką popełnia sam kapłan, nie zgadzając się na wędrówkę na Kreml, który Dzieci Czerwia omijają szerokim łukiem.
    • Stalkerzy docierają na Kreml, ale wtedy nagle atakuje ich biomasa. Wchodzą na dach pociągu pancernego i zaczynają śpiewać, aby istota ich nie dopadła i pożarła, dzięki wypełnieniu ich umysłów nie myślących o czymś innym. Na próżno - Oganesjan wpada do niej i staje się jej częścią. Potem wpada Oleg Antonowicz, a jego przypadkowa ofiara okazuje się kluczem do uwolnienia od działania potwora. Stalkerzy, dzięki wybuchom i ogniu przeganiają go.
    • Artem wyrusza razem z Ulmanem do Wieży Telewizyjnej Ostankino, aby wskazać Smierczom Ogród Botaniczny, jako cel do ataku. Tymczasem w D6 zostają siły stalkerów, a część rusza do tuneli z bazą rakietową. W trakcie wędrówki Artem wkracza na Majakowską, ale zostaje tam jedynie na chwilę. Potem docierają do Białoruskiej i stamtąd do Hanzy, korzystając z motodrezyny docierają do Prospektu Mira. Hanza planuje zasypać tunel z powodu inwazji czarnych i wdarcia się na WOGN.
    • Artem dociera do WOGN-u, rozdzielając się z Ulmanem, który zbiera się później, by do niego dotrzeć. W trakcie pobytu spotyka Suchego i dowiaduje się o sytuacji na jego stacji. Odkrywa, że zaklejono też rury, jakie powodowały otumanienie, a także iż na stacji był przez pewien czas Chan.
    • Wyjście na powierzchnię Artema, który dociera do kantoru i znajduje zwłoki ocalałej z kantoru. Odkrywa po części historię wojny z napisów na ścianie.
  • 2034 - zaczynają w Moskwie topnieć śniegi, co oznacza początek wiosny.
  • 2034 - następują wydarzenia z Metro 2034:
    • Mutanty zaczynają coraz częściej atakować stację Sewastopolska.
  • 2034 - następują wydarzenia z Metro: Last Light:
    • Chan odnajduje ślady Młodego Cienia w Ogrodzie Botanicznym. Młynarz wysyła Artema i Annę celem zlikwidowania go, ale Chan usiłuje bezskutecznie w tym przeszkodzić.
    • Stalkerzy Czwartej Rzeszy chwytają Artema i Cienia, zabierając go do Rzeszy.
    • Paweł Morozow i Artem uciekają z Rzeszy przez katakumby - gniazdo radpająków.
    • Paweł zostaje schwytany, lecz uratowany w porę przed szafotem przez Artema.
    • Paweł i Artem ruszają na stację Bolszoj przez powierzchnię i wpadają w mentalną pułapkę miejsca katastrofy. Pawła znowu ratuje Artem.
    • Na stacji Bolszoj Morozow odurza Artema i bierze go jako jeńca. Wydaje go Korbutowi.
    • Korbut przesłuchuje Artema, ale pod jego nieobecność Leonid Moskwin uwalnia go i wskazuje drogę ucieczki.
    • Artem ucieka z Linii Czerwonej do Andrieja Kowala, który daje mu pojazd o nazwie Regina. Ucieka nim ku Trietiakowskiej.
    • Artem dociera do "wybrzeży" podziemnej rzeki i rusza gondolą do Wenecji.
    • Dotarcie Artema do cerkwii na bagnach, posterunku Sparty, jednak przez element zaskoczenia Leśnicki atakuje i zabija stalkerów, zabierając jednakże Annę.
    • Leśnicki i jego żołnierze wchodzą na Oktiabrską, neutralną stację. Wypuszczają wirus wyniesiony w D6, a następnie dobijają ofiary. Anna zostaje uratowana przez Artema. Duet ucieka na linię Okrężną, do Ligi Hanzeatyckiej. Czerwoni odpuszczają pogoń. Zaczynają się przygotowania do wojny.
    • Anna i Artem zakochują się w sobie.
    • Chan razem z Artemem ruszają ku Rzece Losu, aby odnaleźć Dziecko Czarnych.
    • Czerwoni przejmują pociąg Hanzy i ruszają nim na południe razem z Cieniem trzymanym w klatce.
    • Artem odbija Cienia z rąk Czerwonych, wychodząc z nim na powierzchnię.
    • Śmierć/oszczędzenie Leśnickiego przez Artema.
    • Artem dociera na Plac Czerwony z pomocą swojego nowego towarzysza. Pomaga mu przejść przez nową anomalię - Potępione Dusze. Na Placu Czerwonym, przed Państwowym Muzeum Historycznym Paweł Morozow rozpoczyna walkę z Artemem. Major ginie lub zostaje oszczędzony.
    • Dwójka dociera do cerkwi w lesie, gdzie czeka Chan i Młynarz. Czwórka dociera do Polis, gdzie ujawnione zostają plany sekretarza Moskwina. Młody Cień rusza obudzić swoich śpiących w D6, a Młynarz, Chan i Artem ruszają bronić schronu.
    • Bitwa o D6: Czerwoni wdzierają się do bunkra i atakują stalkerów, przy pomocy pociągu pancernego rozbijają główną blokadę zajmując bunkier. W zależności od poziomu chaosu D6 zostaje zniszczone lub ocalone. Kanonicznie Czarni ratują stalkerów zabijając swoimi mocami armię Korbuta i jego samego. Młynarz traci lewą rękę i nogi.
  • 2035 - następują wydarzenia z Metro 2035:
  • 2036 - następują wydarzenia z Metro: Exodus:
    • Stalkerzy znajdują pociąg i nadają mu nazwę Aurora. Wyruszają z Moskwy na wschód, wzdłuż dawnej Kolei Transsyberyjskiej.

CiekawostkiEdytuj

PrzypisyEdytuj