FANDOM

Prawo do życia - trzynasta książka wydana w Polsce, a trzydziesta czwarta w Rosji w ramach serii Uniwersum Metro 2033. Jest to druga książka Denisa Szabałowa i kontynuacja Prawa do użycia siły. Premiera w Polsce odbyła się 31 sierpnia 2016r.

Fabuła Edytuj

Fabuła w książce podzielona jest na dwie płaszczyzny: wydarzenia z 2033 roku oraz historię z życia Schronu i Daniły.

Rok 2033 Edytuj

Po wyruszeniu ze Sierdobska karawana Bractwa Przybrzeżnego, po zabraniu części osób ze Schronu przemierza radioaktywne równiny Rosji. Początkowo trafiają na anomalię, która powoduje halucynacje i widać tam najpierw pociąg widmo, a później atak tego, czego każdy bał się najbardziej. Dalej trafiają na ruiny wioski, gdzie Daniła ma zwidy i rozmawia ze starszym człowiekiem. Dalsza podróż odbywa się przez opuszczone miasta i wsie. W międzyczasie karawana spotyka Bajarza, który podróżuje w tym samym kierunku. Wraz z nim dociera do targu przy czołgu, gdzie Daniła i jego kumple trafiają na żądnego zemsty Pasera i zabijają go. Wiele kilometrów dalej, podczas przeprawy przez rzekę, pomagają miejscowym pozbyć się połykacza. W następnej kolejności trafiają do wioski kanibali, gdzie udaje im się przebrnąć przez zasadzkę. Następnie trafiają do wspólnoty zamieszkującej umocnioną osadę, gdzie pomagają miejscowym odeprzeć gon mutantów. Następnie dojeżdżają do domu Szamana. Później karawana trafia do Błędnego Tunelu, gdzie bohaterowie poznają zasadę działania anomalii czasoprzestrzennych. W końcu docierają do Kombinatu, który atakują. Podczas ataku grupa Daniły została zdradzona i wyszedł na jaw spisek uknuty przez Pająka. Daniła decyduje się wrócić do Schronu, ale kiedy tam wraca, zastaje tylko ruiny.

Historia Schronu Edytuj

W trzech rozdziałach zostały opisane następujące rzeczy i wydarzenia: wizyta Daniły i Saszy w Przedszkolu nr 8, okres przygotowań do pierwszego wyjścia na powierzchnię oraz trzydniowy rajd młodszych i pierwszy kontakt z Wojskowymi.

Postacie Edytuj

Postacie, ze względu na występowanie w powieści można podzielić na następujące podgrupy:

Uczestnicy wyprawy / karawany:

  • Daniła Dobrynin
  • Sania Popowicz (Sasza)
  • Shrek (Losza)
  • Wan Li (Licznik)
  • Iljucha (Aryjczyk)
  • Dżabbersmok
  • Sławka (Lokalizator)
  • Hasan
  • Siemionycz
  • Kubowicz
  • Morela
  • Shader
  • Bandaż
  • Antocha Ptic

Napotkane postacie, ugrupowania:

  • Dziadek - halucynacja Daniły
  • Igor Antonowicz Iwaszurow (Bajarz)
  • Paser
  • Fiodor Porfirycz
  • Prokoficz
  • Lubka
  • Kanibale
  • Ząb
  • Zakon Katów
  • Szaman

Wspomniane postacie:

  • Grzybiarz
  • Siergiejewicz - osoba zarządzająca Wyżgorą
  • Daria - córka Siergiejewicza
  • Zoolog
  • Pająk
  • Twierdochleb

Osoby związane z historią Schronu:

  • Rodionycz
  • Micha Proch
  • Cuker
  • Dreptak
  • Sonik

Mutanty Edytuj

  • Kuropat
  • Wyrodki
  • Psy
  • Mikser, zwany również kapelusznikiem, konduktorem czy mentalem.
  • Czarny kleks
  • Gorynycz
  • Ptak Ruk
  • Syreny
  • Połykacz
  • Szare karzełki
  • Tygrys
  • Dmuchawce (rośliny)

Spis miejsc Edytuj

Miejsca odwiedzone / mijane przez karawanę:

  • Penza
  • Sarańsk
  • Ulianowsk
  • Zielonodolsk
  • Joszkar-Oła
  • Kirow
  • Czołg (targ)
  • Gurkaszor
  • Syktywkar
  • Kokwicy
  • Ropcza (Umocniona osada
  • Uchta
  • Berezowka (Kombinat)

Powiązania z innymi książkami Edytuj

  • Za Horyzont - wspomnienia Profesora o Jarosławiu i mieszkającym tam Zakonie Nafciarzy oraz wspólnocie mieszkającej w Jamantau i dręczonej przez Stepowe Psy.
  • Północ - wspomniane przez Bajarza mutanty pochodzące z tamtych okolic: biały smok, niedźwiedź, wielka stopa i zając z łuskami.
  • Metro 2033 - osada-czołg - nazywana bazarem oraz wspomnienia jednego z członków załogi o połączeniu radiowym z Moskwą.

GaleriaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki